Skip links

نوار نقاله یا بلت کانوایر چیست؟

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که نوار نقاله چیست؟ خب، در این مقاله قصد داریم به شما پاسخی برای این سؤال بدهیم. اگر به تسمه‌نقاله نیاز دارید، سدید ماشین افلاک با یک تیم باتجربه به شما کمک می‌کند، نیازهای کسب‌وکار شمارا شناسایی می‌کند و راه‌حل سفارشی مناسبی را برای شما طراحی می‌کند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید و پاسخ آن‌ها را خواهید دانست:

  • نوار نقاله چیست
  • ساختار نوار نقاله چیست
  • تاریخچه نوار نقاله چیست
  • انواع اصلی نوار نقاله چیست
  • نوار نقاله در کجا استفاده می‌شود
  • چرا مردم از نوار نقاله استفاده می‌کنند
  • ایمنی نوار نقاله چگونه تأمین می‌شود
  • از کجا بهترین نوار نقاله را بخریم

بیایید به شما کمک کنیم تا به این سؤال پاسخ دهید ” نوار نقاله چیست؟”

 

تسمهنقاله (Conveyor belt) چیست؟

تسمه‌نقاله وسیله حمل یک سیستم نوار نقاله است که یکی از انواع دستگاه‌های نقاله موجود امروزه است. هر سیستم نوار نقاله به ماژول‌های مختلفی نیاز دارد تا بتواند به‌درستی عمل کند و وظایف موردنیاز انتقال را انجام دهد. کارکردهای مختلف بسته به وزن موردنیاز، سرعت موردنیاز و توان عملیاتی محصولات در سیستم نوار نقاله می‌تواند متغیر باشد.

یک سیستم تسمه‌نقاله از دو یا چند قرقره (که به آن‌ها غلتک یا Drum گفته می‌شود) با یک حلقه بی‌پایان از وسیله حمل – تسمه‌نقاله – تشکیل‌شده است که به دور آن‌ها می‌چرخد و یک اثر کششی برای کالاهایی که حمل می‌کند ایجاد می‌کند. یک یا چند قرقره با حرکت تسمه و مواد روی تسمه به سمت جلو و در امتداد سیستم حرکت می‌کنند.

 

ساختار تسمه‌نقاله

تسمه یا نوار نقاله از یک یا چندلایه مواد تشکیل‌شده‌اند. معمولاً تسمه‌ها دارای سه لایه هستند: یک پوشش بالا، یک لایه مرکزی و یک لایه پایین. بااین‌حال، شرایطی وجود دارد که بسته به کالایی که در سیستم نوار نقاله جابجا می‌شود، به لایه‌های بیشتری نیاز است.

هدف از لایه مرکزی ایجاد استحکام و شکل‌دهی به سیستم نوار نقاله است و اغلب یکپارچه بافته یا فلزی است که دارای تاروپود است.
تار به طناب‌های طولی اطلاق می‌شود و به دلیل اینکه مسئول سطح مقاومت و کشش تسمه است، ویژگی‌های در حال اجرا تسمه را مشخص می‌کند.
پود مجموعه‌ای از کابل‌های عرضی را نشان می‌دهد که به تسمه اجازه می‌دهد در برابر بریدگی، پارگی و ضربه مقاوم باشد و همچنین بسیار انعطاف‌پذیر است تا اطمینان حاصل شود که سیستم به‌راحتی نمی‌شکند.

رایج‌ترین مواد لایه مرکزی مورداستفاده فولاد، پلی‌استر، نایلون، پنبه و آرامید هستند درحالی‌که روکش‌ها معمولاً از ترکیبات لاستیکی یا پلاستیکی مختلف هستند که با استفاده از تسمه مشخص می‌شوند.

درصورتی‌که سیستم نقاله حامل کالاهای سنگین باشد، به دلیل استحکام بالا و افزایش دوام می‌توان از تسمه‌نقاله فولادی استفاده کرد. تسمه‌های نقاله فولادی در مقایسه با تسمه‌های نقاله با استحکام پایین‌تر که از پلی‌استر، نایلون و پنبه استفاده می‌کنند، از طناب‌های فولادی ساخته می‌شوند.

استحکام کمتر مواد مورداستفاده یا سیستم نوار نقاله نصب‌شده، میزان انرژی مصرف‌شده برای عملیات را کاهش می‌دهد و همچنین باعث افزایش عمر محصول و افزایش بهره‌وری می‌شود.
یک بخش اساسی از یک سیستم نوار نقاله برای اطمینان از اجرای روان، یک چیدمان متحرک است که از جعبه‌دنده، موتورهای محرک و کوپلینگ های مرتبط تشکیل‌شده است.

 

تاریخچه نوارنقاله

نوارنقاله از قرن نوزدهم مورداستفاده قرارگرفته است. در سال 1892 بود که توماس رابینز مجموعه‌ای از اختراعات را آغاز کرد که منجر به توسعه یک تسمه‌نقاله برای حمل زغال‌سنگ، سنگ معدن و سایر محصولات شد. هنری فورد خطوط مونتاژ تسمه‌نقاله را در کارخانه فورد موتور معرفی کرد که امکان تولید انبوه و تولید دسته‌ای را معرفی کرد.

در ایران نیز تولید نوار نقاله سال‌ها وارداتی بود و به دلیل مهندسی خاص و همچنین ساختار و مواد بکار رفته در آن تولید انواع نوار مشکل به نظر می‌رسید ولی اکنون شرکت‌هایی موفق شده‌اند آن را تولید کنند که شرکت سدید ماشین افلاک یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع نوار نقاله در ایران می‌باشد.

دو نوع اصلی نوارنقاله

دودسته صنعتی اصلی از نوار نقاله وجود دارد. جابجایی مواد عمومی و جابجایی مواد فله. بسته به آنچه سیستم تسمه‌نقاله شما انجام خواهد داد، تصمیم می‌گیرد که برای حمل کالا به چه نوع تسمه‌ای نیاز دارید.

نوار حمل مواد عمومی

این شامل جابجایی مواد، محصولات، اقلام در فواصل کوتاه در محدوده یک ساختمان یا بین یک ساختمان و یک وسیله نقلیه است، این تسمه‌ها برای جابجایی اقلام کوچک‌تر و با وزن کمتر مانند جابجایی جعبه‌ها در داخل کارخانه یا نظایر آن استفاده می‌شوند.

نوارنقاله جهت خط مونتاژ قطعات الکتریکی

نوار حمل مواد فله

گاهی سیستم نوار نقاله باید حجم زیادی از کالاهای خام، مواد سنگین تیز، مواد خشک یا فلزات را منتقل کند. نمونه‌هایی از مواد فله عبارت‌اند از مواد معدنی، سنگ معدن، زغال‌سنگ، ماسه، سنگ و مواد شیمیایی، غلات، آرد و شکر.

این امر باعث می‌شود که دستگاه‌های نقاله و تسمه‌های نقاله جابجایی مواد فله برای صنایعی که مواد فله‌ای مانند غذا و نوشیدنی، تنباکو، فلزات، کالاهای رنگ‌شده، مواد غذایی حیوانات، کشاورزی، سرامیک و مواد شیمیایی تولید می‌کنند، مفید باشد.

البته تقسیم‌بندی‌های دیگری برای انواع نوار نقاله وجود دارد که در مطلبی دیگر به آن اشاره خواهیم کرد؛ مانند:

 

نوارنقاله در کجا استفاده می‌شود؟

نوار نقاله‌ها را می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد اما در فضای توزیع و انبار و همچنین در صنعت تولید بسیار محبوب هستند. به دلیل تطبیق‌پذیر بودن دستگاه‌های نوار نقاله، به دلیل تنوع وزن، طول و اقلامی که می‌توانند حمل کنند، می‌توانند در اکثر صنایع مورداستفاده قرار گیرند.

فناوری نوارنقاله برای جابجایی افراد در مکان‌های عمومی مانند پایانه‌های فرودگاه، پله‌های برقی در مرکز خرید، حمل اسکی‌بازان به بالای شیب، یا جابجایی اقلام شما به پایین خط در صندوق در سوپرمارکت محلی شما استفاده می‌شود.

 

چرا مردم از نوارنقاله استفاده می‌کنند؟

دستگاه‌های نوار نقاله را می‌توان به دلایل مختلفی مورداستفاده قرارداد، اما عمدتاً برای صرفه‌جویی در هزینه نیروی کار و درعین‌حال افزایش توان عملیاتی در بخشی از فرآیند تولید یا حمل‌ونقل استفاده می‌شود که البته به این معنی است که آن‌ها می‌توانند محصولات بیشتری را تولید یا دسته‌بندی کرده و به مشتریان ارسال کنند.

نوارنقاله ها متداول‌ترین نقاله‌های برقی هستند که همه‌کاره‌ترین و کم‌هزینه‌ترین آن‌ها هستند و درعین‌حال می‌توانند انواع اجسام شکل، بزرگ یا کوچک، سبک و سنگین، لبه‌های برش خورده یا جعبه‌های مربعی را حمل کنند.

 

تنوع کاربردهای نوار نقاله

برای اطمینان از اینکه آیتم‌ها می‌توانند به‌درستی دور سیستم بچرخند، نوار نقاله‌ها را می‌توان با بخش‌های منحنی ساخت که از غلتک‌های مخروطی و تسمه‌های منحنی استفاده می‌کنند که می‌توانند قطعات اضافی مانند حفاظ‌ها، دروازه‌ها، اسکنرهای RFID و موارد دیگر را برای اطمینان از سهولت داشته باشند. دسترسی به بخش‌های مختلف دلیل محبوبیت این نوع دستگاه‌ها در صنایع لجستیک، مرتب‌سازی پستی و انبار است.

از تسمه‌نقاله‌ها می‌توان برای حمل اقلام از طریق ارتفاع استفاده کرد که دلیل دیگری است که شرکت‌ها و صنایع از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر تابه‌حال به فرودگاهی پرواز کرده‌اید، معمولاً هنگام ورود از جمع‌آوری چمدان‌ها عبور می‌کنید. آیا متوجه شده‌اید که چمدان چگونه می‌چرخد و چگونه در دید قابل‌مشاهده قرار می‌گیرد؟ گاهی اوقات ممکن است ببینید که چمدان از ارتفاعی روی یک تسمه‌نقاله پایین می‌آید.

نمونه دیگری از مفید بودن نوار نقاله‌های مرتفع، حمل‌ونقل مواد خام است. دستگاه‌های نقاله مرتفع هنگام جابجایی زغال‌سنگ، غلات، ماسه، طلا، گوگرد و بسیاری از مواد خام دیگر مفید هستند. آن‌ها را می‌توان بر روی شیب‌های ملایم یا انحناهای ملایم حمل کرد و در اینجاست که از یک نوار نقاله سخت استفاده می‌شود. این نوع نوار نقاله‌ها، الواتور نیز نامیده می‌شوند به معنای آسانسور یا بالابر. درواقع به کمک باکت یا جعبه‌های خاصی به‌جای آنکه نقاله حرکتی افقی داشته باشد، به‌صورت بالا-پایین یا باکمی شیب حرکت می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله “الواتور قاشقی” را مطالعه فرمایید.

الواتور یا بالابر

ایمنی نوارنقاله

هر نوع سیستم نوار نقاله درصورتی‌که به‌درستی شناسایی نشود، در نظر گرفته نشود و دستورالعمل‌ها و قوانین ایمنی رعایت نشود، خطرات ایمنی را به همراه دارد.

بسته به‌جایی که از سیستم نوار نقاله استفاده می‌شود نیاز به اقدامات ایمنی و بهداشتی مخصوصی دارد که باید انجام شود. به‌عنوان‌مثال، اگر کالاهای سنگین را روی شیب‌هایی جابه‌جا می‌کنید که در طی مراحل مختلف از بخش‌های مختلف عبور می‌کنند، قوانین سخت‌گیرانه‌تری خواهید داشت و تنظیماتی را برای اطمینان از ماندن محصولات روی سیستم نوار نقاله در مقایسه با بشقاب‌های کوچک غذا انجام خواهید داد.
نوار نقاله‌های مورداستفاده در تنظیمات صنعتی شامل مکانیسم‌های قطع مانند دکمه‌های ایمنی شروع-ایست هستند تا اطمینان حاصل شود که اپراتورها می‌توانند در صورت بروز مشکل، نوار نقاله را با اثرگذاری فوری خاموش کنند.

طیف وسیعی از دستگاه‌ها وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و در یک سیستم نقاله نصب کرد و از آن‌ها در برابر خطرات و آسیب رساندن به اپراتور سیستم محافظت کرد و به سیستم اجازه می‌دهد در صورت از دست دادن تراز ساختاری یک تسمه، سرعت سیستم را کند یا متوقف کند. این‌ها عبارت‌اند از کلیدهای تسمه، سوئیچ‌های سرعت، سوئیچ تسمه پاره و توقف‌های اضطراری.

برای اطمینان از خرید یک سیستم نوارنقاله از شرکتی که مسئولیت فروش آن را بر عهده دارد و سلامت و ایمنی را یکی از ویژگی‌های اصلی خدمات تجاری خود می‌داند، مطمئن شوید که آن‌ها دارای اعتبارنامه هایی مانند ISO 9001:2015 هستند.

 

آیا به نوارنقاله نیاز دارید؟

امیدواریم بامطالعه مطالب فوق، ایده خوبی برای اینکه آیا به نوارنقاله نیاز دارید و آیا برای تجارت شما مناسب است، داشته باشید.

اگر در مورد انتخاب نوع و مشخصات نوارنقاله موردنیاز خود مطمئن نیستید، با سدید ماشین افلاک تماس بگیرید. مشاوران و کارشناسان سدید ماشین افلاک آماده گفتگو و ارائه خدمات به شما هستند.

Leave a comment

Call Now